The essential role played by narration in political systems is explored via thirteen case studies of leaders (from five different countries): Reagan, Thatcher, Mitterrand, Kohl, Clinton, Blair, Schröder, Berlusconi, Obama, Cameron, Sarkozy, Merkel, and Renzi. Each of these leaders endeavoured to embody novelty and change. The author skilfully draws upon social science, psychology and neuroscience in order to identify the mechanisms that make storytelling an effective tool for creating emotions and instilling a sense of identity and involvement with narrators/leaders. The text also provides an overview of the evolution of communication, political marketing and electronic media over recent decades. Finally, the book also explores the current narrations proposed by Donald Trump, Matteo Salvini and Emmanuel Macron, highlighting how they impoverish political discourse, reflect the imperatives of entertainment and media logic, and embody the advent of a narcissistic society.
Sofia Ventura teaches Political Science at the University of Bologna and the Guido Carli Free International University for Social Studies (LUISS) in Rome.
- Introduzione
- Parte prima: Il fenomeno
- I. I leader, i follower, la mente e le storie
- 1. Il leader e i seguaci.
- 2. Le storie e l’azione collettiva.
- 3. Catturati dalle storie.
- 4. L’identità attraverso
le storie: la psicologia cognitiva.
- 5. Le neuroscienze,
le emozioni e le storie.
- II. I leader, la personalizzazione e la celebrità
- 1. Presidenzializzazione e personalizzazione della politica.
- 2. Media e politica.
- 3. La politica raccontata
e lo storytelling dei leader nella società mediatizzata.
- Parte seconda: I casi
- III. Gli anni Ottanta
- 1. Ronald Reagan: the Great Communicator.
- 2. Margaret Thatcher: la convinzione.
- 3. François Mitterrand:
il monarca.
- 4. Helmut Kohl: il cancelliere
della riunificazione.
- IV. Tra gli anni Novanta e il nuovo millennio
- 1. Bill Clinton: the new democrat.
- 2. Tony Blair: il
fascino e la convinzione.
- 3. Gerhard Schröder: il cancelliere
mediatico.
- 4. Silvio Berlusconi: l’inossidabile.
- V. Il nuovo millennio
- 1. Barack Hussein Obama: la speranza.
- 2. David
Cameron: giocare con il fuoco.
- 3. Nicolas Sarkozy:
l’iperpresidente.
- 4. Angela Merkel: la kanzlerin venuta
dall’Est.
- 5. Matteo Renzi: l’eroe della fiaba.
- Conclusioni. La leadership tra visione, fiction e
democrazia
- 1. Lo storytelling mediatizzato.
- 2. Dagli anni Ottanta
ad oggi, tra visione e messa in scena.
- 3. Dove
siamo finiti: Trump, la Brexit, Macron e Salvini. E la
democrazia?
- Riferimenti bibliografici
Anteprima del testo delle prime cinque pagine a stampa del primo capitolo.
Il tuo browser non supporta la tecnologia necessaria per visualizzare l'anteprima.
Per visualizzzare l'anteprima utilizza uno dei seguenti browser.