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Cover Artful Copies

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cover price € 17,00
book € 16,15
series "Universale Paperbacks il Mulino"
pp. 240, Brossura, 978-88-15-39057-8
publication year 2024
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CARLO MARCO BELFANTI

Artful Copies

A History of Brands and Their Counterfeits

The introduction of the trademark was a response to businesses’ need to distinguish their products in an expanding market. From antiquity to the 21st century, society has evolved from using stamps and seals to national laws regulating brands as intellectual property. This book accompanies the reader through 2000 years of branding history, highlighting the changes in the way distinctive signs have been applied, the type of information they communicate, and their relationship with consumers. The book also focuses on brand reputation, its transmission mechanisms (word of mouth, advertising, and the press), imitations, counterfeiting, and the link between brands and production venues.

Carlo Marco Belfanti teaches Economic History at the University of Brescia.

Introduzione
I. Sigilli, iscrizioni, bolli
1. Tracce
2. A Roma
II. Marchi, imitazioni, contraffazioni nell’economia di mercato medievale
1. Contrassegnare le balle
2. Marchi mercantili
3. Bolli e incisioni
4. Contraffazione e imitazione
5. La costruzione di un sistema
III. Il marchio tra continuità e cambiamento
1. Consolidamento e adattamento
2. Artigiani a Sheffield e a Thiers
3. Marchi collettivi
4. Un sistema di classificazione
5. Il marchio e il suo doppio
6. Proto-marche?
7. I rischi dell’eurocentrismo
8. In Cina
9. In Giappone
10. Continuità e cambiamento
IV. Un’istituzione dell’economia capitalistica
1. La necessità di una legislazione dedicata
2. Le leggi europee
3. La normativa in America e in Oriente
4. Le convenzioni internazionali
5. Marchi collettivi
6. Marchi, imprese, mercati
7. Imitazione, copia e contraffazione
8. Una nuova cultura del consumo
V. Dalla marca a No logo
1. Fenomenologia della marca: le origini
2. Comunicare la marca
3. La pubblicità
4. La gestione delle strategie di marca
5. Storytelling
6. Il ruolo dei consumatori
7. Cosa accade oltre la cortina di ferro?
8. La Cina di Mao
9. Contro la marca: boicottaggio, No logo e sempre contraffazione
10. Contraffazione e cultura Shanzhai
VI. Oltre la marca: il «Made in»
1. Effetto paese d’origine
2. Dal territorio allo stato
3. Made in…
4. Denmark
5. Japan
6. Germany
7. Switzerland
8. France
9. Italy
10. Marca e Made in
Ritorno al futuro?
Indice dei nomi

See also

copertina Nuotare via
copertina The History of Today
copertina Molto più di un mercato
copertina Principati e repubbliche