Spatial orientation, perception of objects’ shapes, and minimization of commuting distances are among the many geometry-based skills which we use on a daily basis. Plato’s academy admitted only students who were familiar with geometry, a science that calls into play philosophical topics but also delivers practical solutions for an array of technological issues. Geometry theorems have always helped us to turn challenging tasks – from straight lines to curved spaces – into easy ones. This book tells the story of how the human mind explores the shape of things and succumbs to its charm. The journey stretches from Euclid and elementary geometry to Riemann and contemporary theories, which provide physics with the tools for understanding the universe and developing a “theory of everything”.
Marco Andreatta teaches Geometry at the University of Trento, where he heads the Department of Mathematics and the International Centre for Mathematical Research.
- Introduzione
- I. Lo spazio, un problema filosofico
- La genesi, la geometria greca.
- Galileo,
Cartesio e Fermat, il superamento della
classicità.
- L’avvento del calculus.
- La geometria
diventa moderna.
- II. Curve
- In principio era il punto.
- Di nuovo in
Grecia, l’origine delle cose.
- Teorema di
Pitagora, si entra nel mondo delle idee.
- Una curva tira l’altra.
- Come costruire una
curva.
- Cartesio e la Géométrie.
- Un problema
di tangenti.
- Galileo, un nuovo modo di porsi
i problemi.
- Il calcolo, altri problemi, altre
curve.
- La curvatura… che la dritta via era
smarrita.
- Alla ricerca dei punti razionali.
- Come costruiscono le curve i nativi digitali.
- III. Superfici
- Archimede e la geometria della sfera.
- Anche
le superfici si descrivono con equazioni.
- Le
superfici con singolarità… da record.
- Il
cammino più corto.
- Il teorema egregium
secondo Gauss.
- La curvatura di una superficie.
- Le carte geografiche.
- Geometrie
non euclidee.
- IV. Scambi culturali, conflitti e demografia nei paesi della riva sud-est
del Mediterraneo
- Una lezione accademica.
- Da Riemann alla
Relatività generale.
- Un programma per fare
geometria.
- Come tassellare lo spazio.
- La
rivoluzione dei pittori italiani.
- La geometria
algebrica proiettiva.
- Dal Programma
di Erlangen alla particella di Dio.
- La topologia,
geometria estrema.
- I problemi
del millennio.
- Bibliografia essenziale
- Indice dei nomi
Anteprima del testo delle prime cinque pagine a stampa del primo capitolo.
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